Secara asasnya harus kita ketahui dalam memahami Islam sebagai Ad‘Deen ianya bukan sekadar menjadikan kita sebagai umat manusia yang “baik” iaitu hanya menyempurnakan hal ehwal keperluan hidup semata dan menyelesaikan tanggungjawab Fardhu ain’ tanpa melihat keperluan lain yang mesti diterjemah dalam hubungan lansung kepada Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW.
Siasah menurut bahasa :
Manakala menurut istilah para ulama’ terdahulu terbahagi kepada dua, iaitu :
نيابة عن رسول الله صلى الله عليهم وسلم في حراسة الدين وسياسة الدنيا به
2. Makna Khas : Tindakan-tindakan yang dibuat oleh Imam (Pemerintah) berdasarkan sumber-sumber, bertujuan untuk menghalang kerosakan dan mencegah kerosakan yang belum melanda atau suatu langkah pemulihan.
Sejak fahaman Sekularisme menjadi doktrin system pemerintahan di kebanyakan Negara di dunia, ummat manusia menjadi terkeliru dengan istilah ‘politik kotor’ atau Urusan Agama tiada kaitan dengan politik , (InsyaAllah saya akan cuba bawakan dalam artikel yang akan datang punca sebenar doktrin pemisahan urusan Agama dalam politik atau pemerintahan ini bermula , sebab musabab dan perancangan jahat dari kesan lansung oleh kumpulan “priory of the sions”).
Bagi mengembalikan kefahaman umat, menjadi kewajiban bagi merujuk kepada rujukan utama Islam dalam hal kesempurnaan Islam dalam kepelbagaian bidang kehidupan.
Firman Allah SWT :
الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزكاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن المنكر
(ولله عاقبة الأمور ( الحج:41
Ayat di atas dengan jelas lagi terang menerangkan fungsi dan peranan pemimpin. Ia secara langsung menyentuh isu politik.
Mafhum : Dan telah Kami turunkan kepada kamu, Kitab (al-Quran) yang didalamnya mengandungi penerangan terhadap semua perkara serta menjadi petunjuk dan rahmat dan membawa berita gembira bagi muslimin" ( An-Nahl : 89)
Dalil Kedua : Dari Al-Hadith
إذا كان ثلاثة في سفر فليؤمرو اعليهم أحدهم (رواه ابو داود والطبراني عن أبي سعيد و أبي هريرة وإبن مسعود بإسناد صحيح )
2. أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر (النسائي وصححه النووي )
3) سيد الشهداء حمزة ثم رجل قام إلي إمام جائر فأمره ونهاه فقتله
4. رواه مسلم) من مات وليس في عنقه بيعة فإن ميتته جاهلية
5. Piagam Madinah yang mengandungi 47 fasal, merupakan intipati sebuah perlembagaan negara. Antara lain isinya menyebut isu-isu politik kenegaraan, pentadbiran Rasulullah SAW terhadap Muhajirin, Ansar dan Yahudi.
- Nabi SAW bersungguh-sungguh mengecam untuk membakar rumah mereka yang tidak bersolat jemaah.
- Menggandakan denda ke atas pencuri yang tidak cukup nisabnya untuk dipotong tangan, malah dilaksanakan hukuman sebat sebagai pengajaran.
- Merampas harta individu yang tidak mahu mengeluarkan zakat.
- Memecahkan bekas-bekas arak dan juga periuk-periuk yang dimasak di dalamnya daging yang haram , kemudian dinasakh hukum memecahkannya kepada basuh.
- Memerintahkan wanita yang mencaci dan melaknat untanya, agar melepaskannya.
- Memerintahkan agar dihukum bunuh bagi peminum arak bagi kali ke 4, hukum ini dinasakhkan selepas itu.
- Memerintah agar ditangkap Yahudi yang menghentak kepala seorang hamba wanitanya dengan batu, Nabi menerima dakwaan wanita tadi lalu menghukum memukul kepala si Yahudi.
Dalil Ketiga : Dari Athar Sahabat & Para Ulama Mujtahidin
Mafhum : Tiada Islam kecuali dengan Jemaah, tiada Jemaah kecuali dengan Kepimpinan, Tiada Kepimpinan kecuali dengan Ketaatan.
Ertinya : “Tidak diiktiraf siyasah kecuali pentadbiran yang menepati syara”
3. Berikut adalah contoh amalan siyasah syar’iyyah oleh para sahabat:
- Saidina Abu Bakar membakar para peliwat.
- Saidina Umar membakar kedai-kedai arak dan membakar kampung yang menjual arak di dalamnya.
- Saidina Umar mencukur rambut Nasar bin Hajjaj serta dibuang daerah kerana ketampanannya terlalu memikat wanita hingga ramai yang berhajat melakukan maksiat dengannya.
- Saidina Umar memukul Sobi’ bin ‘Asal kerana bertanya soalan yang tidak sepatutnya.
- Mengarahkan sahabat tidak memperbanyakkan meriwayat Hadith ketika mereka sibuk dengan Al-Quran.
- Saidina Uthman mengumpulkan Al-quran dengan satu qira’at.
Berdasarkan beberapa Dalil Wahyu Allah SWT , Hadith serta Athar tadi, jelas bahawa aspek siyasah (politik pemerintahan) semestinya terkandung di dalam Islam bahkan Nabi SAW juga merupakan seorang pemimpin politik apabila baginda menjadi Ketua Negara di Madinah.
- Kewujudan Politik di dalam Islam.
- Dawlah Islamiyah dan Konsep Pemerintahan Islam.
- Hak wanita sebagai pemimpin dalam Siyasi / Politik.
- Hak bukan Islam di dalam Pemerintahan Islam.
- Demokrasi serta pendirian Islam terhadapnya.
- Pendirian Islam terhadap Muwajahah Silmiyah (Pilihanraya) , Demonstrasi dan Konsep Berparlimen.
- Maslahat Umum / Kepentingan Rakyat.
- Golongan Muda : Hubungkait dalam Politik Islam sebagai ‘A waiting Government Agenda dan menangani pemikiran dan kehendak tiada batas menurut Siyasah syar’iyah.
- Dan banyak lagi jika hendak saya utarakan disini termasuk apa yang kini menjadi bahan persoalan iaitu urustadbir kewangan yang berasaskan pengurusan Kewangan Islam.
- Pengurusan Kesihatan dalam Islam dan lain-lain lagi.
ليبلغن هذا الأمر ما بلغ الليل والنهار ولا يترك الله بيت مدر ولا وبر
الا أدخله الله هذا الدين بعز عزيز أو بذل ذليل عزا يعز الله به
Mafhum : “ Pasti akan sampai urusan ini (Islam) ke mana sahaja sampainya malam dan siang, Allah tidak akan tinggalkan satu rumah si kaya mahupun si miskin pun, kecuali akan dimasukkan oleh Allah Agama ini…”
Daruriat ini mesti seiring dengan konsep Siyasah Syari’yah iaitu Al-Ghayah (Matlamat) dan Al-Wasilah (Landasan) yang mana keduanya mesti berada dalam keadaan Wa’i (Sedar) atau meneliti Waqie’i (Realiti) yang berdasarkan Ijtihad (Khusus dalam perkara baru yang selagi tidak membatasi syara’) oleh para penerus warisan Nabi dan Anbiya’ yakni Para Mujadid.
Sekilas menyelusuri para mujaddid serta pemikirannya sejak lenyapnya Empayar Islam sejak 1924 Masehi ,
- Syeikh Al-Imam Muhammad Abduh
- Syeikh Rashid Ridha
- Mujaddid Haraki Imam As-Shahid Hasan Al-Banna (1906-1949M)
- Syeikh Prof. Dr.Yusoff Al-Qaradhawi
- Syeikh As-Syahid Abdullah ‘Azzam (1989M)
- Syeikh Muhd Al-Ghazali(1916-1996M)
- Syeikh Abul A’la al-Maududi(1903-1979M)
- Syeikh Mustafa As-Siba’ie (1964M)
- Syeikh Syahid abd Qadir ‘Awdah (1954M)
- Syeikh Muhd Qutb
- Dr Hammam Said
- Dr Abd Qadir Abu Faris
- Dr. Solah Abd Fatah al-Khalidi
- Dr. Fathi Yakan(2009M)
Justeru, adalah menjadi tuntutan kepada setiap individu Islam bagi memikirkan apakah kita sudah cukup peranan kita dalam usaha kearah pemerintahan Islam , kearah memahamkan ummat manusia tentang peri pentingnya Politik Islam , jelas sudah adalah tidak dapat diingkari bahawa, sejak kewujudan mula empayar Khilafiah Islam bermula selepas pemergian para Khulafa’ Ar Rasyidin sehingga tahun 1924 Masehi sememangnya keperluan untuk mewujudkan gerakan Islam yang berjuang untuk menegakkan kembali sebuah negara kebajikan Islam sebagai suatu tuntutan utama dalam perjuangan Islam hari ini.
لا يعرف الفضل لأهل الفضل إلا ذو قضل
artikel dr : Kahirul che salleh
No comments:
Post a Comment